Article: 519 of sgi.talk.ratical

From: dave@ratmandu.esd.sgi.com (dave "who can do? ratmandu!" ratcliffe)
Subject: How the NYT Dissembles Re: Palitical AssassinationsIn The U.S.
Keywords: All The News Re: US Political Assassinations That ISN'T Fit To Print
Organization: Silicon Graphics, Inc.

Date: Fri, 13 Mar 1992 14:38:44 GMT

Although this article by Jerry Policoff is amost 20 years old, its meticulous research, analysis, and
documentation—of the underhanded yet pervasive way in which the number 1 newspaper of record for
the United States has consistently practiced deceptive reporting regarding the 3 most critical political
assassinations of the 1960s—recommends it highly to readers nearly two decades after its original

publication. —_ratitor

The political assassinations of the '60s seem to have given rise to a most peculiar policy at The New York
Times, apolicy that maintains that the "official” line is the only line. In the process the Times has subjected its
readers to distortion, misrepresentation, and outright deception. . . .

Only The New York Times can answer why they have for nine years maintained a consistent policy of literary
assassination of literature and deliberate management of news suggesting that three of the greatest crimes of the
20th century may, despite "officia” findings to the contrary, be yet unsolved.

But the unassailable fact is that in the process they have acted as little less than an unofficial propaganda arm
of the Government which has maintained so staunchly—and in the face of all evidence to the contrary, great and
trivial—that assassinationsin the United States are inevitably the work of lone demented madmen.

Justice Hugo Black in his concurring opinion in the Supreme Court decision favoring The New York Timesin
the case of the Pentagon Papers said, "Only a free and unrestrained press can effectively expose deception in
government. And paramount among the responsibilities of a free press is the duty to prevent any part of the
Government from deceiving the people. . . ."

Far from preventing deception in the case of political assassinations, the Times has practiced it, and in the
process defrauded its readers and violated every ethic of professional and objective journalism.

The following appeared in the October 1972 (Number 94) issue of The Realist:

How All the News About Political Assassinations In the United States
Has Not Been Fit to Print in The New York Times
by Jerry Policoff

Since the publication of the Pentagon Papers, The New York Times, America’'s most prestigious
newspaper, has been the recipient of what may be an unparalleled stream of tributes and awards for its
dedication to the principles of afree press and the peopl€’ s right to know.

Unfortunately the Pentagon Papers represent something of a departure—if that is, in fact, what they
are—for the paper whose image of its role was described by Gay Talese in his critically acclaimed
biography of the Times, The Kingdom and the Power, as the "responsible spokesman for the system."!
For the Times often places secondary importance upon its responsibility to inform the public when that
responsibility conflicts with its own concept of that ominous and all-encompassing enigma known as

1. Gay Talese, The Kingdom and The Power, Bantam Books, NY, 1970, p.547



"the national security."

The example of the Bay of Pigs is well known. The Times had deduced by evaluating various
published accounts that a United States trained and financed group of Cuban exiles was about to invade
Cuba. The story was to be a major exclusive featured on the front page. Instead the management of
the Times decided to play down the story and strip it of its revelations. It appeared inside the paper
under the deliberately misleading subhead, "Quick Action Opposed."? Thus a major diplomatic and
strategic blunder which might otherwise have been averted was not.

In 1966 when Dean Rusk protested to the Times that an impending news series on the CIA was not
in the national interest, the Times responded by sending the completed series to John McCone, former
head of the CIA, for editing. Turner Catledge, then Managing Editor, wrote a placating memo to his
concerned boss, Arthur Ochs Sulzberger, the Publisher of the Times. "I don’t know of any other series
in my time," wrote Catledge, "which has been prepared with greater care and with such remarkable
attention to the views of the agency involved as this one."3

There is little wonder that Talese described the relationship between the highest levels of the U.S.
Government and The New York Times as "a hard alliance” which, in any large showdown, "would
undoubtedly close ranks and stand together."*

The 1960s represented a dark decade for many millions of Americans who saw their hopes and
aspirations for the future dashed amid the blaze of guns that struck down President John F. Kennedy,
the Rev. Dr. Martin Luther King, Jr., and Senator Robert F. Kennedy. In all three cases the officia
verdict was swift: lone assassin; no conspiracy. In all three cases serious doubts remain—doubts that
have encountered little more than official silence and denial.

The political assassinations of the ' 60s seem to have given rise to amost peculiar policy at The New
York Times, apolicy that maintains that the "officia" line isthe only line. In the process the Times has
subjected its readers to distortion, misrepresentation, and outright deception.

Harrison E. Salisbury, Assistant Managing Editor of the Times, described the Times performance in
the wake of the President’ s assassination thusly: "The Times by principle and by habit considersitself a
‘newspaper of record’ [which] consciously seeks to present all of the facts required by a public spirited
citizen to formulate an intelligent opinion. Clearly the shooting of the President would require an
extraordinary record—detailed, accurate, clear, complete.

"Thus the initial responsibility of the Timesis to provide an intimate, detailed, accurate chronology
of events. . .. The Times record must be the one that will enable the reader to pick hisway, fairly well,
through fact, fiction, and rumor."®

Salisbury’s prose made good reading, but it hardly describes the true nature of the Times coverage,
epitomized by the definitive headline of November 25, 1963, "President’s Assassin Shot to Death in
Jail Corridor by a Dallas Citizen."® Thus the Times required no Warren Commission to tell it what it
had aready assumed three days after the President’s assassination: that Lee Harvey Oswald, the

New York Times, April 7, 1961, p.2
Turner Catledge, My Life and the Times, Harper & Row, NY, 1971, p.288

Talese, op. cit., p.148
The Kennedy Assassination and the American Public—Social Communication In Crisis, edited by Bradley S. Greenberg & Edwin
B. Parker, Stanford University Press, Stanford, Cal., pp.37-45

o K~ WD

6. New York Times, November 25, 1963, p.1



official suspect, was the assassin.

Nor were Jack Ruby’s motives any mystery to the Times as was demonstrated the same day by the
headline, "Kennedy Admirer Fired One Bullet."’ Other stories, e.g. "Doctors Question Oswald's
Sanity," and "Lone Assassin the Rule in U.S.: Plotting More Prevalent Abroad,"8 tended to reinforce
the erratic nature of the "assassin” and the notion that conspiracies are foreign to the American political
scene.

Once the Warren Commission was formed the Times acted asllittle |ess than a press agent for it. On
March 30, 1964—a mere twelve days after the Warren Commission had begun its field investigation in
Dallas® —the Times carried an AP story reporting that the Commission had "found no evidence that the
crime was anything but the irrational act of an individual, according to knowledgeable sources."°

On June 1, the Times ran a Page One exclusive, "Panel to Reject Theories of Plot in Kennedy’s
Death,” which amounted to an extensive preview of the Warren Report nearly four months prior to its
officia release.

When the Warren Commission’s report was issued on September 27, 1964 its most vocal advocate
was The New York Times. The lead story said that "the commission analysed every issue in exhaustive,
admost archeological detail."** A Times editorial said that "the facts—exhaustively gathered,
independently checked and cogently set forth—destroy the basis for conspiracy theories that have
grown weedlike in this country and abroad."1?

Arthur Krock called the report a"definitive history of the tragedy,"*3 and C.L. Sulzberger expressed
relief at the report’s conclusions. "It was essential in these restless days," wrote Sulzberger, "to remove
unfounded suspicions that could excite latent jingo spirit. And it was necessary to reassure our alies
that oursis a stable reliable democracy." 14

Such unequivocal praise of the Warren Report was nothing less than irresponsible journalism.
There had been barely enough time for a thorough reading of the report, and the testimony and exhibits
upon which it supposedly was based were not yet available. Without the latter no objective appraisal of
the report was possible.

The Times also made quite a financia proposition out of the Warren Report. The entire report was
printed as a supplement to the September 28 edition. In addition the Times collaborated with the Book
of the Month Club on a hard-bound edition and with Bantam Books on a soft-bound edition of the
report (with alaudatory introduction by Harrison Salisbury in the | atter).

By the end of the first week Bantam had printed 1,100,000 copies.® Ironically the Times would
later imply that the critics of the report were guilty of exploitation because of the "minor, if lucrative

7. New York Times, November 25, 1963, p.10

8. New York Times, November 26, 1963, p.15; November 25, 1963, p.9
9. Edward J. Epstein, Inquest, Bantam Books, NY, 1966, p.19

10. New York Times, March 30, 1964, p.26

11. New York Times, September 28, 1964, p.1

12. New York Times, September 28, 1964, p.28

13. New York Times, September 29, 1964, p.42

14. New York Times, September 28, 1964, p.28

15. New York Times, October 18, 1964, V11:8



industry” that arose from their challenges to the official version of the assassination.®

Nor was the Times less effusive when the 26-volumes of exhibits and testimony were released on
November 24. The Times instant analysis of the more than 10 million words contained in the volumes
brought the premature observation that their publication by the Warren Commission "brings to a close
itsinquiry, at once monumental and meticulous."*’

Within a month, again in collaboration with Bantam, the Times published The Witnesses, consisting
of "highlights" of the hearings before the Warren Commission, prepared by "a group of editors and
reporters of The New York Times."

The Witnesses included the affidavit of Arnold Rowland stating that he had observed a man with a
rifle on the 6th floor of the Texas School Book Depository before the assassination, but not his
testimony in which he stated that he had actually seen two men, and that the FBI had told him to
"forget it," and in which he stated his opinion that the source of the shots had been the railroad yardsin
front of the President.

Omitted from the testimony of amateur photographer Abraham Zapruder was his statement that his
immediate reaction was that the shots had come from behind him (in front of the President).

Similar statements relating an immediate impression that the shots had come from the front were
deleted from the excerpted testimony of David F. Powers, a specia assistant to the President, and
Secret Service Agent Forest V. Sorrels, asit appeared in The Witnesses.

Deleted from the testimony of Secret Service Agents William Greer, Clinton Hill, and Roy
Kellerman was the description each gave of a bullet wound in the President’s back below the shoulder
(the "official" autopsy report placed it about six inches higher in the neck). Also omitted from Agent
Hill’s excerpted testimony was his statement that he was not certain that all of the shots had come from
the rear, and that they did not all sound alike.

Autopsy surgeon Commander James J. Humes excerpted testimony in The Witnesses omitted his
statement that he had destroyed the first draft of the autopsy, as well as his verbal gymnastics in
reconciling the location of the bullet holes six inches below the collar in the President’s shirt and jacket
with the officially designated location of the wound in the neck.

Both Humes and Colonel Pierre Finck, a second autopsy surgeon, were skeptical that the nearly
pristine bullet found on a stretcher in Parkland Hospital could have hit both Kennedy and Governor
Connally (the Warren Commission ultimately concluded that this was indeed the case), but these
exchanges also were omitted from The Witnesses, as was the portion of the testimony of Nelson
Delgado, afriend of Oswald's from his Marine Corps days, in which he referred to Oswald' s extremely
poor marksmanship.

Testimony left out of The Witnesses atogether included numerous witnesses who reported at |east
some shots fired from the front, including Jean Hill who reported seeing a man fleeing from the area of
the "grassy knoll" after the shooting. Also left out was the testimony of Wilma Tice and reporter Seth
Kantor who reported seeing (the latter conversing with) Jack Ruby at Parkland Hospital, as well as
many others who gave relevant but inconvenient testimony before the Warren Commission.

In short, The Witnesses was a careful selection of only that testimony which tended to support the
officia findings contained in the Warren Report. It was a patently biased and dishonest work,

16. New York Times, January 10, 1969, Ed. "UFO’s And All That"

17. New York Times, November 25, 1964, p.36



shamelessly slanted toward the lone-assassin hypothesis, and capitalizing on the legendary objectivity
of The New York Times.

In Europe where the press had been less eager to embrace the official findings of the Warren
Commission, the assassination rapidly became a controversy. Who Killed Kennedy, a critical book by
American expatriate Thomas Buchanan was already a best-seller by the end of 1964.

In Britain, Bertrand Russell organized a "Who Killed Kennedy Committee” composed of some of
the most influential members of the British intellectual community.

In December 1964, Hugh Trevor-Roper, well-known British historian and Regius Professor of
Modern History at Oxford University, writing in The Sunday Times of London, accused the Warren
Commission of setting up a smokescreen of irrelevant material while failing to ask elementary and
essential questions.

In the United States, too, the report slowly emerged as a major issue—spurred first by a number of
critical articles and later by a series of major books.

George and Patricia Nash documented Commission negligence in the October 1964 New Leader by
locating without difficulty three witnesses to the slaying of Patrolman Tippit who had not been called
by the Warren Commission, but whose accounts differed radically from the Commission’s.

The January and March 1965 issues of Liberation magazine carried articles highly critical of the
Warren Report by Philadelphia attorney Vincent Salandria. An article in the January 1965 American
Bar Association Journal by Alfredda Scobey, a lawyer and former Warren Commission staff member,
acknowledged that much of the evidence against Oswald was circumstantial and strongly implied that
Oswald’ s conviction would have been less than guaranteed had he gone to trial.

In February, 1966 the 18th annual meeting of the American Academy of Forensic Sciences held a
symposium which scored the Commission for its failure to hear enough expert testimony, and for
failing to examine the photos and X-rays taken of the President’ s body during the autopsy.

On May 29, 1966 the Warren Report became a national issue overnight when The Washington Post
ran an 8-column banner headline on Page One, "An Inquest: Skeptical Postscript to Warren Group’s
Report on Assassination,” dealing with Harold Weisberg’' s Whitewash and Edward J. Epstein’s Inquest.
The article covered a sizeable portion of page 1 and nearly all of page 3, and concluded that the two
books raised "grave doubts about the Commission’s work."

Epstein had obtained interviews from several members of the Warren Commission and its staff and
was given access to a number of internal Commission memoranda (the book began as an intended
Masters thesis). Concentrating on the internal workings of the Commission, Epstein argued that
bureaucratic pressures from within and time pressures imposed from without had severely handicapped
the Commission with the result that the investigation was superficial rather than exhaustive.

He cited the discrepancies pertaining to the location of the President’s back wound, noting that the
holes in the President’s shirt and jacket, the report on the autopsy filed by FBI agents Siebert and
O'Neill, and the testimony of three Secret Service agents all placed the location in the back below the
shoulder while the official autopsy report located the wound significantly higher at the base of the neck.
The higher location was essential to the Warren Commission’s theory that the wound in the President’s
throat was one of exit for a bullet that had traversed his neck from the rear.

Epstein contended that the Warren Commission was more interested in dispelling rumors than in
exposing facts and that it preferred not to consider the possibility that there had been a second assassin.
He implied the belief that the Warren Commission had deliberately atered the autopsy report, adding
that iflghis were the case the Warren Report would have to be viewed as an expression of "political
truth.”



Weisberg approached the issue on a much broader level by carefully dissecting the mass of
evidence purported by the Warren Commission to prove that Oswald was the lone assassin. In addition
to the back wound discrepancy, Weisberg went into such matters as Oswald’'s marksmanship; the lack
of tangible evidence linking Oswald with the shooting or the 6th floor window with the actual source of
the shots; the shooting of officer Tippit, etc. Weisberg strongly implied that more than one gunman
had been involved and that it was by no means certain that Oswald had been one of them.

The major issues that arose out of these books and books that followed included:

e The Single-Bullet Theory: The Commission’s re-enactment of the assassination and
observation of the film of the assassination taken by Zapruder revealed that from the
time when Kennedy would first have been visible to a man perched in the 6th floor
window until the time Governor Connally was shot, Oswald’'s gun was capable of
firing only one round. The Commission concluded that a virtually pristine bullet
found on a stretcher at Parkland Hospital had passed through the President’ s neck, hit
Conndly in the back shattering a rib, emerged from his chest, traversed his wrist,
lodged in histhigh, and then fell out onto the stretcher.

The Commission theorized that Connally had experienced a delayed reaction to his
wounds, explaining why the Zapruder film appeared to show him unhit until a point
significantly after the President definitely had been. Critics argued that it was
extremely unlikely that one bullet could have accounted for seven wounds, shattering
bone along the way, and still emerge undeformed. They also argued that a bullet
striking bone, as was the case with Connally, results in an immediate reaction in
compliance with the physical law of transfer of momentum, and that the later reaction
by Connally, therefore, indicated that he had been hit by a second bullet.

e The Grassy Knoll: Law-enforcement officers and bystanders immediately converged
on this area after the assassination as the apparent source of the shots. It was located
to the right front of the President.

e The Head Shap: The Zapruder film revealed that upon impact of the final and fatal
bullet the President’s head was thrust violently to the left and to the rear—a reaction
that seemed consistent with a shot fired from the grassy knoll.

e The Throat Wound: The wound in the President’s throat was originally diagnosed as
an entrance wound by the doctors who treated him at Parkland Hospital. The
Commission’s contention that it was an exit wound was challenged by most of the
critics.

The Warren Report was soon under attack from all sides. In July 1966 Richard Goodwin, a former
advisor and close associate of President Kennedy, reviewed Inquest for Book Week. He called the book

18. Epstein, op. cit., p.50



"impressive" and called for the convening of a panel to evaluate the findings of the Warren
Commission and determine if a completely new investigation was warranted.’® He later added that
there were other associates of the |ate President "who feel as| do."?°

In September 1966 a Harris Poll found that 54% of the American public doubted that the Warren
Commission had told the full story.?> The same month Mark Lane’s Rush to Judgment made the Best
Seller List of The New York Times (by November 1966 it was the Number One Best Seller, a position it
maintained for several months).

The Times of London called for a new investigation toward the end of September 1966, a call that
was echoed in The London Observer by Lord Devlin, one of England’s most respected legal figures.

On September 28, 1966 Manhattan Congressman Theodore Kupferman asked Congress to conduct
its own investigation into the adequacy of the Warren Report.

Writing in the October 1966 Commentary Alexander Bickel, Chancellor Kent of Yae University,
called for a new investigation observing that "the findings of the Warren Commission, and the fatuous
praise with which all of the voices of the great mgjority greeted them two years ago, were in some
measure a matter of wish fulfillment.”

The November 25, 1966 cover of Life magazine featured a frame from the Zapruder film with the
bold caption: "Did Oswald Act Alone? A Matter of Reasonable Doubt.” Life questioned the validity
of the single-bullet theory and concluded that "a new investigative body should be set up, perhaps at the
initiative of Congress.”

The January 14, 1967 Saturday Evening Post also carried a cover story challenging the Warren
Report, and it also ran an editorial calling for anew inquiry.

Others who publicly expressed doubts about the conclusions of the Warren Commission included
Senators Russell Long, Eugene McCarthy, Strom Thurmond, William Fulbright, and Thomas Dodd;
Congressmen Ogden Reid, John W. Wydler, and William F. Ryan; Arthur Schlesinger Jr., William
Buckley, Norman Mailer, Murray Kempton, Max Lerner, Pete Hammill, Walter Lippman, Dwight
MacDonald, Richard H. Rovere, Cardinal Cushing and many others.

The reaction of The New York Times was less than enthusiastic. Following the May 29, 1966
Washington Post headline, a Times reporter was assigned to do a story on the emerging controversy.
His story appeared on June 5—not on page 1, but on page 42. The author of the piece wrote one of the
critics: "With space limitations and national desk instructions, | am sorry that everything but the
single-bullet hypothesis got forced out of the story.?

Whitewash and Inquest were reviewed in the July 3 New York Times Book Review by the Times
Supreme Court correspondent, Fred Graham. The Times apparently saw no conflict in assigning
Graham to review two books severely critical, implicitly if not explicitly, of the then Chief Justice of
the Supreme Court. The review was largely a defense of the methods utilized by the Warren
Commission under the direction of "the nation’s most distinguished jurist.”

Graham called Weisberg a "painstaking investigator,” but added that he "questions so many points

19. Book Week, July 24, 1966, p.1
20. New York Times, July 24, 1966, p.25
21. New York Post, March 6, 1967, p.4

22. Letter from Peter Kihss to Harold Weisberg—dated June 7, 1966



made by the report that the effect is blunted—it is difficult to believe that any institution could be as
inept, careless, wrong, or venal as he implies. Rather, the reader is impressed with the elusiveness of
truth. .. ."

Graham called Inquest superficial, and he criticized Epstein’s use of the words "political truth,"
claiming that Epstein was actually charging deliberate fraud. Graham admitted that the single-bullet
theory was "porous,” but he maintained that no other explanation made sense because if another
assassin had fired from the Book Depository it would have been unlikely that he and his rifle could
disappear without atrace.

Graham avoided alternatives that did make sense, e.g., that an assassin or assassins had fired from
the grassy knoll. He concluded that "a major scholarly study is not feasible now because the crucial
papersin the archives.. . . have not yet been de-classified.”

On the one hand he was ignoring the fact that the Times had lauded the Warren Report before any
evidence was available, and on the other hand he was passing judgment in advance on any subsequent
critical works, afact that should have disqualified him as a reviewer of future books on the subject.

On August 28, 1966 Mark Lan€e’'s Rush to Judgment and Leo Sauvage's The Oswald Affair were
reviewed in The New York Times Book Review by Fred Graham. His review gave the false impression
that both books relied mainly on eyewitness testimony rather than more tangible hard evidence.
"Eyewitness testimony," noted Graham, "isfar less reliable than it seemsto be."

He made the incredible observation that the main source of the Warren Commission’s dilemma lay
in the fact that it had to issue a report. The broad proof against Oswald and the lack of evidence
pointing to any other possible assassin, according to Graham, gave the Commission no choice "but to
smooth over the inconsistencies to the extent possible and brand Oswald the lone assassin.”

Graham concluded with the unsubstantiable claim that Oswald would easily have been convicted of
murder by any jury faced with the material before the Warren Commission and in these books.

As the controversy grew the Times greeted the issue with a most astonishing article in the
September 11, 1966 New York Times Magazine, entitted "No Conspiracy, But—Two Assassins,
Perhaps?' by Henry Fairlie, an English political commentator. Fairlie acknowledged that it was hard to
dispute the contention that the Warren Commission "did a hurried and slovenly job," and he conceded
that there might well have been more than one assassin; "available evidence seemsto me confusing.”

But he contended that even if this supposition were made, "it still does not justify making the long
leap to a conspiracy theory,” because even if two or more people were involved, he argued, "it is
possible to regard such people as fanatics or nuts and nothing more." Of courseg, if there were two or
more people involved it was, by definition, a conspiracy.

The article concluded that it was not the proper time for a new investigation, for "to set up another
independent body with no promise that it would succeed, would be to agitate public doubt without
being certain that it could in the end, settleit. Popular fear and hysteria are dangerous weirds to excite .

Thus it would appear that to Henry Fairlie and The New York Times it was more important to
support the officia findings of the Warren Commission—even though gquestionable—than to ook
further into the President’s assassination and risk adding to the already existing doubt and scepticism
about those findings, warranted or not.

The Times I nvestigation

Toward the end of 1966 a degree of dissatisfaction with the conclusions of the Warren Commission
began to manifest itself at the Times.

Tom Wicker wrote in his column that a number of impressive books had opened to question the
Warren Commission’s "procedures, its objectivity and its members diligence. The damaging fear has



been planted, here as well as abroad, that the commission—even if subconsciousy—was more
concerned to quiet public fears of conspiracy and treachery than it was to establish the unvarnished
truth, and thus made the facts fit a convenient thesis." Wicker endorsed the call for a Congressional
review that had been made by Congressman Kupferman.?®

Harrison Salisbury radically revised his early praise of the Report—not in the Times but in the
November 1966 issue of The Progressive, a magazine of limited circulation. While reiterating his
belief that Oswald acted alone, Salisbury wrote that his reading of Inquest and Rush to Judgment, both
of which he called "serious, thoughtful examinations,” had convinced him that questions of major
importance remained unanswered.

Like Wicker, he endorsed the Kupferman resolution, adding the principal areas of doubt. The
nation no longer lives in the traumawhich persisted for months after the President’ s death. The Warren
Commission had good reason to concern itself for the national interest, to worry about national morale,
to take upon itself the task of damping down rumors. But today and tomorrow the sole criteria of an
inquiry should be the truth—every element of it that can be obtained—and a frank facing of unresolved
and unresolvable dilemmas.

On November 16, 1966, on the other hand, Clifton Daniel, then Managing Editor, in addressing a
public symposium on "The Role of the Mass Media in Achieving and Preserving a Free Society,"
defended the Warren Report and accused its critics of "dragging red herrings all over the place."?*

Under this setting the Times quietly undertook, in early November 1966, a new investigation of the
assassination under the direction of Harrison Salisbury. "We will go over all the areas of doubt.”
Salisbury told Newsweek, "and hope to eliminate them."%°

On November 25, with the unpublicized investigation already underway, the Times ran a carefully
worded editorial, "Unanswered Questions,” which maintained that there were enough solid doubts of
thoughtful citizens to require official answers. "Further dignified silence, or merely more denias by the
commission or its staff, are no longer enough.”

About a month into the investigation Salisbury received permission from the government of North
Vietnam to visit Hanoi, and he quickly departed for Paris to complete final preparations for the trip.
Shortly after his departure the Times investigation was ended.

Reporter Peter Kihss, a member of the team, wrote Ms. Sylvia Meagher on January 7, 1967,
"Regrettably the project has broken off without any windup story, at least until Harrison Salisbury, who
was in charge, gets back from North Vietnam."

Another member of the team, Gene Roberts—then Atlanta bureau chief and at the time | spoke with
him National Editor of the Times (he recently left to become Executive Editor of The Philadelphia
Enquirer)—told me that "There was no real connection between Salisbury going to Hanoi and the
decision not to publish, or to disband the inquiry. It just kind of happened that way. Presumably if he
had been here he might have knocked it off even sooner or he might have continued it aweek or two. |
just don’t know.%®

Roberts told me that the team was unable to find evidence supporting the contentions of the critics.

23. New York Times, September 25, 1966, IV:10
24. New York Times, November 17, 1966, p.46
25. Newsweek, December 12, 1966, p.20

26. Telephone interview with Gene Roberts—October 18, 1971



-10-

"We found no evidence that the Warren Report was wrong,” he said, "which is not to say that the
Warren Report was right. We are not in the business of printing opinion, and that is why nothing was
printed in the end."?’

If Salisbury’s words to Newsweek are to be taken literally the purpose of the investigation to begin
with was to shore up the findings of the Warren Commission. There can be little doubt that if the
investigation had strongly reaffirmed those findings it would have been boldly splashed across the front
page. Y et there now seem to be several versions as to just what that investigation found.

George Palmer, Assistant to the Managing Editor, wrote one questioner that nothing had been
printed about the investigation “for the simple reason that there were no findings,"?® but he wrote me
that "the discontinuance of our inquiries meant that they had substantially reaffirmed the findings of the
Warren Commission."2°

Palmer also wrote me that the determination to discontinue the investigation was made upon the
return of Harrison Salisbury from Hanoi. Walter Sullivan, Times Science Editor, writing on behalf of
Salisbury, wrote Washington attorney Bernard Fensterwald, Chairman of the Committee to Investigate
Assassinations, "It is true that an intensive investigation of the J.F. Kennedy assassination was carried
out by the Times staff under Mr. Salisbury’s supervision. It was set aside when he suddenly received
permission to visit Hanoi. At this stage, Mr. Salisbury tells me, it had become obvious that the
President was killed by a single demented man and that no conspiracy was involved. The investigation
has therefore not been pursued further.%

Following the Times at best inconclusive investigation its advocacy of the officia line became at
least as rigid as it had ever been. An anonymous review of "The Truth About the Assassination” by
Charles Roberts, Newsweek’ s White House correspondent, said:

"Publish 10,400,000 words of research and what do you get? In the case of the Warren
Commission and the book business, you get a fabulously successful spin-off caled the assassination
industry, whose products would never stand the scrutiny of Consumers Union. Consumers buy it as
they buy most trash: the packaging promises satisfaction but the innards are mostly distortions,
unsupported theories and gaping omissions' that are "neatly debunked by Charles Roberts. . . .

"By selecting the incredible and the contradictory, scavengers like Mark Lane sowed confusion. By
writing an honest guide for the perplexed, Roberts performs a public service."3!

In fact, Roberts' book was extremely superficial, its text consuming a mere 118 pages. It glossed
over the crucial evidence, substituting persona invective against the critics for answers to their
criticisms.

In late 1967 the publication of Sx Seconds In Dallas by Professor Josiah Thomson and Accessories
After The Fact by Sylvia Meagher further fanned the flames of the Warren controversy. Ms. Meagher
had previously distinguished herself by putting together a subject index to the 26-volumes—a service
the Warren Commission had neglected to provide.

Sx Seconds In Dallas was previewed by The Saturday Evening Post, which featured the book’s

27. Telephone interview with Gene Roberts—September 29, 1971

28. Letter from George Palmer to Mr. Richard Levine—dated March 8, 1971

29. Letter from George Palmer to the author—dated August 26, 1971

30. Letter from Walter Sullivan to Bernard Fensterwald, Jr.—dated March 19, 1970

31. New York Times, May 21, 1967, V11:48



-11 -

jacket on its December 2, 1967 cover along with the headline "Maor New Study Shows Three
Assassins Killed Kennedy." An editoria in that issue stated that it had now been "demonstrated fairly
conclusively that the Warren Commission was wrong."

Thompson’s book contained a comprehensive study of the Zapruder film, graphs of the reaction of
Connally, tables summarizing the impressions of eyewitnesses, interviews with crucial witnesses,
mathematical calculations of the acceleration of the President’s head in relation to the movement of the
car, etc. The book was profusely illustrated with photographs, drawings and charts.

Accessories After the Fact was an exhaustive analysis of the 26 volumes and related material from
the National Archives not contained in the volumes. Playboy called it "the best of the new crop of
books—and the most chilling in itsimplications.”

Playboy called the most unsettling aspect of both books "the failure of the Warren Commission to
investigate, evaluate—or even acknowledge—the huge body of evidence in its possession indicating
the possible presence of more than one gunman . . .

"These new books lend weight to widening appeals by Congressmen and the press for an
independent new investigation . . ."%?

Congressman Theodore Kupferman said, "On the subject of the Warren Report, Sylvia Meagher
could replace a computer,” calling her book "overwhelming."33

Congressman William F. Ryan said, " Sylvia Meagher raises a number of disturbing questions." He
added that it pointed out the need for a Congressional review of the findings of the Warren
Commission."3*

Both books were reviewed in The New York Times Book Review on February 28, 1968—by Fred
Graham, of course. Graham found it astonishing that there was such a degree of disbelief "in a
document that has the endorsement of some of the highest officials in the Government." He contended
that inconsistencies notwithstanding, "None of the critics have been able to suggest any other
explanation that fits the known facts better than the Warren Commission’s.”

Graham found Ms. Meagher’s book "a bore," and he found that Thompson’s scientific approach
ignored "the larger logic of the Warren Report. Although it has seemed that the flow of anti-*Warren
Report’ books would never end,” he continued, "these two may represent a sweet climax.”

The New Orleans Aftermath

The New York Times followed the March 1, 1969 acquittal of Clay L. Shaw (charged by New
Orleans D.A. Jim Garrison with conspiring to assassinate the late President) with a renewed offensive
against previous criticism of the Warren Report. An editorial on March 2 referred to Garrison’'s
"obsessional conviction about the fraudulent character of the Warren Commission” as a "fantasy."

The News of the Week in Review that day carried a piece by Sidney Zion, "Garrison Flops on the
Conspiracy Theory," which maintained, in essence, that Garrison had "restored the credibility of the
Warren Report.” The Times ignored the fact that the jury had been charged solely with the duty of
determining the guilt or innocence of Mr. Shaw, not with determining the validity of the Warren
Report.

32. Playboy, February, 1968, pp.16-18
33. Sylvia Meagher, Accessories After The Fact, Bobbs-Merrill, NY, 1967, back jacket

34. Ibid



-12 -

On April 20, 1969 The New York Times Magazine carried an article, "The Final Chapter in the
Assassination Controversy?' by Edward J. Epstein, onetime critic of the Warren Report.

Epstein’s article was a bitter attack upon the critics which impugned their motives and integrity,
and implied that much of their criticism was politically motivated. He suggested that many of the
critics were "demonologists’ with "books as well as conspiracy theories to advertise,” doubtless
excluding his own Inquest from this category. He conspicuously neglected to mention that only Inquest
had accused the Commission of seeking "political truth.”

Epstein was less critical of Professor Thompson and Ms. Meagher, both of whom had disassociated
themselves from Garrison and his investigations, but he maintained that their books contained only two
substantial arguments which, if true, would preclude Oswald as the |one assassin—the improbability of
the single-bullet theory and the backward acceleration of the President’ s head.

To dispose of the first point Epstein relied upon a CBS inquiry which had theorized that 3 jigglesin
the Zapruder film represented the photographer’s reaction to the sound of shots, and therefore
themselves coincided with the points at which the shots were fired.

CBS had thereby hypothesized that the first shot had been fired at an earlier point than the Warren
Commission had believed likely—at a point when the President would have been visible from the 6th
floor window for about 1/10th of a second through a break in the foliage of a large oak tree which
otherwise obstructed the view until alater point.

However, CBS had failed to mention that jiggles appeared at severa other points in the film, and
that there were five jiggles, not three, in the frame sequence in question. Life magazine, which owns
the original Zapruder film, rejected the "jiggle theory" in November 1966, attributing all but the most
violent one that coincided with the head shot to imperfections in the camera mechanism.®

The CBS analysis was a skillful deception which has been thoroughly discredited, including by
Professor Thompson in his book (see Sx Seconds In Dallas, Appendix F—a critique of the CBS
documentary, The Warren Report). Epstein maintained that the CBS analysis persuasively argued that
the President and Governor Connally could have been hit by separate bullets by a single assassin, and
that the single-bullet theory had therefore been rendered "irrelevant.”

What is more significant than the questionable nature of the CBS analysis is the fact that Epstein
misrepresented the conclusions, for CBS did not theorize an earlier hit, but an earlier miss. CBS
recognized that an earlier hit meant a steeper trgjectory, precluding the throat wound being one of exit,
and again implying a fraudulent autopsy report.

CBS reluctantly endorsed the single-bullet theory as "essential” to the lone-assassin findings of the
Warren Commission.3® Epstein, too, recognized this when he wrote in Inquest: "Either both men were
hit by the same bullet, or there were two assassins."®’ His misrepresentation of the CBS study
aleviated him of the problem of credibly defending the single-bullet theory—an undertaking he
obvioudly did not relish.

Epstein dismissed the head movement by citing a report released by the Justice Department in
January 1969 in which a panel of forensic pathologists who had studied the sequestered autopsy photos
and X-rays had concluded that they supported the Warren Report. But even superficial study of the

35. Josiah Thompson, Six Seconds In Dallas, Bernard Geiss Ass., NY, 1967, p.293
36. C.B.S. News Inquiry—The Warren Report, June 25-28, 1967, part |1, p.15 of transcript.

37. Epstein, op. cit., p.40



-13-

Panel Report (its popular name) revealed glaring differences between it and the original autopsy report.

Thus again Epstein relied upon a study which raised more questions than it answered in an effort to
explain away irreconcilable deficiencies in the Warren Report. In thisway he was able to conclude that
he knew of no substantial evidence "that indicated there was more than one rifleman firing."

Ms. Meagher and Professor Thompson sent the Times letters of almost identical length, both
challenging the veracity of the CBS study and the Panel Report. But Ms. Meagher's letter also
included quotes from a letter Epstein had written her more than ayear earlier: "l am shocked that 5 not
3 frames were blurred. If thisis so, CBS was egregiously dishonest and the tests are meaningless.”
And, "By a common sense standard, which you point out the Warren Report uses, | think your book
shows it extremely unlikely, even inconceivable, that a single assassin was responsible.”

The Times thanked Ms. Meagher for her letter, adding that "We are planning to run a letter along
very similar lines from Josiah Thompson and | am sure that you will understand that space limitations
will prevent us from using both."

Ms. Meagher wrote again asking that the Times reconsider and print at least the paragraph which
revealed that Epstein knew in advance that the CBS claims were specious, and that his private
admissions in writing were the exact opposite of his representations in the Times.

"One understands the Times unwillingness to acknowledge to its readers that it has given Epstein a
platform from which to disseminate not mere error, but deliberate falsehood,” wrote Ms. Meagher.
"However | would like to request you to reconsider your decision . . . in the interests of fair play and of
undoing a disservice to your readers that was surely unintended.”

She received no reply, and her letter was not published.

Harold Weisberg wrote the Times asking that certain statements which he felt were libelous be
corrected, and asking that he be permitted to write an article rebutting Epstein. The Times replied
denying libel and maintaining that the article itself was sound. "If however you want to write us a short
letter of not more than 250 or 300 words challenging Epstein’s interpretation of the assassination,” the
Times added, "we'd be glad to consider it for publication. But I’d like to caution you to avoid difficult,
arcane details that would simply baffle our readers.”

Readers of The New York Times. . . baffled?

A Heritage of Stone

On December 1, 1970 the daily book columns of the Times carried a dual review of two books on
the Jm Garrison affair. The first, American Grotesque, by James Kirkwood, was critical of Garrison
and the methods he utilized in prosecuting Clay Shaw. The second, A Heritage of Stone, was Jm
Garrison’s own account of the Kennedy assassination.

The review by Times staff reviewer John Leonard, was entitled "Who Killed John F. Kennedy?'
The portion dealing with A Heritage of Sione follows:

Which brings us to Jim Garrison’s A Heritage of Sione. The District Attorney of
Orleans Parish argues that Kennedy’s assassination can only he explained by a "model"
that pins the murder on the Central Intelligence Agency. The CIA could have
engineered Dallas in behalf of the military-intelligence-industrial complex that feared
the President’ s disposition toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowhere in
his book mentions Clay Shaw, or the botch his office made of Shaw’s prosecution; he
is, however, heavy on all the other characters who have become familiar to us, via late-
night talk shows on television. And he insists that the Warren Commission, the
executive branch of the government, some members of the Dallas Police Department,
the pathologists at Bethesda who performed the second Kennedy autopsy and many,



-14-

many others must have known they were lying to the American public.

Mysteries Persist
Frankly, | prefer to believe that the Warren Commission did a poor job, rather than a
dishonest one. | like to think that Mr. Garrison invents monsters to explain

incompetence. But until somebody explains why two autopsies came to two different
conclusions about the President’s wounds, why the limousine was washed out and
rebuilt without investigation, why certain witnesses near the "grassy knoll" were never
asked to testify before the Commission, why we were all so eager to buy Oswald's
brilliant marksmanship in split seconds, why no one inquired into Jack Ruby’s relations
with a staggering variety of strange people, why a "loner" like Oswald aways had
friends and could aways get a passport—who can blame the Garrison guerrillas for
fantasizing?

Something stinks about this whole affair. A Heritage of Sone rehashes the
smelliness: the recipe is as unappetizing as our doubts about the official version of what
happened. (Would then-Attorney General Robert F. Kennedy have endured his
brother’s murder in silence? Was John Kennedy quite so liberated from cold war cliches
as Mr. Garrison maintains?) But the stench isthere, and clings to each of us. Why were
Kennedy’s neck organs not examined at Bethesda for evidence of a frontal shot? Why
was his body whisked away to Washington before the legally required Texas inquest?
Why?

This review was certainly not an unfair one, and it raised some rather searching questions—

guestions one rarely saw asked in the Times. But thisreview appeared only in the early edition. Before
the second edition could reach the stands it underwent a strange metamorphosis. The title was changed
from "Who Killed John F. Kennedy?' to "The Shaw-Garrison Affair,” and the review now read as

follows;

Which brings us to Jim Garrison’s A Heritage of Sone. The District Attorney of
Orleans Parish argues that Kennedy’s assassination can only he explained by a "model"
that pins the murder on the Central Intelligence Agency. The CIA could have
engineered Dallas in behalf of the military-intelligence-industrial complex that feared
the President’ s disposition toward a detente with the Russians. Mr. Garrison nowherein
his book mentions Clay Shaw, or the botch his office made of Shaw’s prosecution; he
is, however, heavy on all the other characters who have become familiar to us via late-
night talk shows on television. And he insists that the Warren Commission, the
executive branch of the government, some members of the Dallas Police Department,
the pathologists at Bethesda who performed the second Kennedy autopsy and many,
many others must have known they were lying to the American public.

Frankly, | prefer to believe that the Warren Commission did a poor job, rather than a
dishonest one. | like to think that Mr. Garrison invents monsters to explain
incompetence. 3

38. The two reviews were first discovered by the Washington based Committee to Investigate Assassinations which published them in

its newsletter.



-15-

Thus the paragraph heading "Mysteries Persist” had mysteriously vanished, and the last 30 lines of
the review had been whisked away—into some subterranean Times "memory hole," no doubt. The
meaning of the review was completely altered, and the questions which the Times apparently feels are
unaskable remained unasked.

A letter to the Times inquiring as to the reason for ateration of the original review brought a
response from George Palmer, Assistant to the Managing Editor: "Deleting that material . . . involved
routine editing in line with a long-standing policy of our paper. Our book reviewers are granted full
freedom to write whatever they wish about the books and authors they are dealing with, but we do not
permit personalized editorials in the book columns."

Thiswas aform letter which the Times sent out, with minor variations, to those who guestioned the
two reviews. The recipient of one such letter observed that the line "Frankly | prefer to believe that the
Warren Commission did a poor job rather than a dishonest one,” was clearly editorial in nature—surely
much more so than the material that was deleted. To this Pamer replied: "l don’'t believe these
comments L{Oepr@ented the type of excessive editorializing our editors had in mind when they made the
deletions.”

The Times seems to have clarified just what it considers "excessive editorializing” when on
September 29, 1971 Christopher Lehmann-Haupt, in reviewing The Magician, by Sol Stein, described
the protagonist as "arandom case; he is one of those ‘types,” like Lee Harvey Oswald and James Earl
Ray, who are born to lead, but lacking the equipment to do so, must assassinate the true leaders.” The
Times saw nothing "excessive' or "editorial” in this review, and it appeared in the second edition
exactly asit had appeared in the first.

Interestingly enough, then Managing Editor, Turner Catledge, pledged after the death of Oswald
that future articles and headlines would refer to Oswald as the alleged assassin. The American system
of justice carrying with it the presumption of innocence until guilt is proven in a court of law.
Catledge's pledge has been consistently and systematically disregarded ever since.*

The Eighth Anniversary

One of the important witnesses for the Warren Commission was Charles Givens, a porter employed
at the Book Depository. In a deposition taken by Commission lawyer David W. Belin, Givens testified
that he had |eft the 6th floor (where he worked) at about 11:30 a.m. on the morning of the assassination,
but that he had forgotten his cigarettes, and when he returned to retrieve them at about noon he
encountered Oswald lurking near the Southeast corner window—the alleged sniper’s nest.

Writing in the August 13, 1971 Texas Observer, Sylvia Meagher cast great doubt upon the veracity
of Givens and the methods of the Warren Commission. Her article, "The Curious Testimony of Mr.
Givens," revealed that material from the National Archives relating to Givens gave an entirely different
account .

On the day of the assassination Givens told authorities that he had last seen Oswald at 11:50 a.m.
reading a newspaper on the first floor of the Depository. Neither then nor in two subsequent affidavits
sworn to prior to his Warren Commission testimony did he ever mention having returned to the 6th

39. Letter from George Palmer to the author—dated June 22, 1971
40. Letter from George Palmer to Mr. Howard Roffman, Phil., PA, July 22, 1971

41. New York Times, November 27, 1963, p.36



-16 -

floor.

However, an FBI agent’s report noted a statement by Lt. Jack Revill of the Dallas Police that
Givens had previously had difficulty with the Dallas Police and probably "would change his testimony
for money.” Moreover, David Belin, the lawyer who took Givens testimony, was aware of Givens
earlier statements, for he had noted them in a memo six weeks before Givens testified. In that same
memo he noted that three other Depository employees, like Givens, had also reported seeing Oswald on
the first floor.

David Belin's reply in the same issue of The Texas Observer decried the "assassination
sensationalists,” assured the reader that he was an honorable man, and insisted that the Warren
Commission had done a thorough and competent job. The Texas Observer, commenting on the
exchange, called Belin's answer "the dlick irrelevant reply of a lawyer who doesn’'t have much of a
defense to present.”

Ms. Meagher sent copies of her article, Belin's reply and the accompanying editorial to several
people at the Times including Harrison Salisbury, whose responsibilities include editing the Op-Ed
page. Salisbury’s position seemed ambiguous, for since his article in The Progressive in 1966 he had
again implied acceptance of the official version of the assassination in his introduction to the
Times/Bantam edition of the Report of the National Commission on the Causes and Prevention of
Violence.

His position would not be ambiguous for long. On November 22, 1971—the 8th anniversary of the
President’ s death—a headline "The Warren Report Was Right" appeared emblazoned across the top of
the Op-Ed page. The article decried the "assassination sensationalists’ and its author was none other
than David W. Belin.

Ms. Meagher sent a second copy of the Observer material to Salisbury, and it was returned with a
polite form letter thanking her for her manuscript which the Times regretted it could not use. She
replied that the form letter did not surprise her, but that she had not sent a manuscript, but rather
documented material which demonstrated irrefutably deliberate misrepresentation of evidence by the
Warren Commission, and which "clearly implicated David W. Belin in serious impropriety and
misfeasance.”

She noted that "Y ou have not questioned, much less challenged, the documentary evidence | made
available to you twice in two months. Instead you provided a forum for Belin to influence your readers,
without even cautioning them that serious charges had been published elsewhere on his conduct as an
assistant counsel for the Warren Commission.”

Ms. Meagher concluded that the Times 1964 praise of the Warren Report "may have been merely
gullible or unprofessional,” but that in 1971 it was simply "propaganda on behalf of a discredited
Government paper," wrapped in sanctimony and pretending "to seek truth or justice.”

Salisbury’s reply read in full: "Do forgive the form card which went back to you. That was a
product of our bureaucracy, I'm afraid. | hadn’'t seen your letter, alas, having been out of the office for
afew days."

The Kennedy Photos and X-Rays

The photos and X-rays taken of the President’ s body during the autopsy represent possibly the most
crucial evidence of the assassination. They could settle whether the President was hit in the neck or in
the back, and they could resolve considerable doubt as to the direction from which the various bullets
were fired.

Nevertheless, they were allegedly never viewed by the Warren Commission. In late 1966 they were
deposited in the National Archives under the proviso that only Government agencies would be
permitted to view them for five years at which time "recognized experts in the field of pathology or



-17 -

related areas of science and technology” might be permitted to view them.

Toward the end of 1968 D.A. Garrison of New Orleans took legal steps to secure release of the
material. In an effort to block access, the Justice Department released a report by a panel of forensic
pathologists who had examined the photos and X-rays a year earlier and had reported that they
confirmed the medical findingsthat all the shots came from the rear.

The Panel Report was covered for the Times by Fred Graham. His uncritical story was carried on
page 1 and consumed eight additional columns on page 17.% But far from resolving the controversy
the Panel Report only raised new questions, for even perfunctory study of it reveded radical
differences between it and the original autopsy report and the Warren Commission testimony of the
autopsy surgeons, not the least of which was the fact that the fatal head wound had mysteriously moved
by approximately 4 inches.

Some of the discrepancies were brought to Graham'’s attention by Sylvia Meagher. He replied:
"Thank you for your thoughtful and informative letter about the Kennedy X-rays and photographs. |
wish | had known this at the time, but perhaps it is not too late to backtrack a bit and see if anyone can
come up with explanations. . . . I'll see what can be turned up, and if anything can, | trust you'll be
reading about it."*

There was no follow-up story. The following month Dr. Cyril H. Wecht, an eminently qualified
forensic pathologist, testified in the District of Columbia Court of General Sessions about the
inconsistencies between the Panel Report and the autopsy report. Judge Charles Halleck was
sufficiently impressed with Dr. Wecht’s testimony to rule against the Justice Department, ordering that
Wecht be permitted to examine the autopsy material as the basis for his testimony on the medical
findings.

(The ruling was later rendered moot when the Justice Department announced it would appeal. This
would have resulted in an indefinite delay beyond the conclusion of the Shaw trial, and Garrison
withdrew his suit.)

The Times coverage of this event consisted of a 4-paragraph UPI dispatch which omitted any
mention of Dr. Wecht's testimony regarding the Panel Report. The UPI story was buried on page 13.%
Five days later Fred Graham reported on the Justice Department’s announcement that it would appeal
Judge Halleck’s order that the photos and X-rays be produced at the Shaw trial, but the story contained
no reference to Dr. Wecht or his testimony.*

When the first person "not under Government auspices’ was permitted to see the photos and X-rays
this year the exclusive was obtained by Fred Graham of The New York Times.

On January 9, 1972 the Times announced on page 1 that Dr. John K. Lattimer, Chairman of the
Department of Urology at Columbia University’s College of Physicians and Surgeons, had viewed the
photos and X-rays and found that they "eliminate any doubt completely” about the validity of the
Warren Commission’s conclusion that Oswald fired al the shots.

Dr. Lattimer disagreed with the Commission only insofar as he said that the neck wound was
actually higher than the Commission had reported. He maintained that therefore the throat wound

42. New York Times, January 17, 1969, p.1
43. Letter from Fred Graham to Sylvia Meagher—dated January 26, 1969
44. New York Times, February 13, 1969, p.13

45. New York Times, February 18, 1969, p.29



-18 -

could not possibly be one of entrance because the front wound was so far below the back one that "if
anyone were to have shot him from the front, they would have to be squatting on the floor in front of
him."

Graham'’s article noted that "some skeptics' regarded Lattimer as "an apologist for the Warren
Report,” but he did not elaborate. In fact Dr. Lattimer had earned the title over a period of severa
years by publishing a number of sycophantic articles in defense of the Warren Report. In the March
13, 1970 issue of Medical World News, for example, he wrote:

"Oswald showed what the educated, modern-day, traitorous guerrilla can do among his own
people—working with religious-type conviction, willing to lay down his own life, but proposing to kill
as many anti-communists as possible. Oswald was devious, skilled at his business, and amazingly
cool."

More important than Dr. Lattimer’s background, however, is the fact that a number of interesting
questions were raised both by his selection as the person who would finally be permitted to study the
autopsy material, and by the rather curious nature of his"observations.”

How, for example. did a urologist with virtually no knowledge of forensic pathology® (the branch
of forensic medicine specializing in the determination of the cause and manner of death in cases where
it is sudden, suspicious, unexpected, unexplained, traumatic, medically undetected or violent) qualify
as an "expert in the field of pathology or related areas of science and technology” to view the autopsy
photos and X-rays?

Why was a urologist chosen when three doctors with experience in forensic pathology, including
Dr. Wecht, had also applied? Dr. Wecht is Chief Medical Examiner of Pittsburgh, Research Professor
of Law and Director of the Institute of Forensic Sciences at Duquesne University School of Law, past-
President of the American College of Legal Medicine, and past-President of the American Academy of
Forensic Sciences.

By coincidence. of the four applicants, only the urologist, Dr. Lattimer, had spoken or written of the
Warren Report in an uncritical fashion. How could he contend unequivocally that the photos and X-
rays "eliminate any doubt completely" that Oswald had fired all the shots—something they are
incapable of proving to anyone not endowed with telepathic powers?

Moreover, if a shot from the front would have had to come from the floor of the President’s car as
Dr. Lattimer suggests, a shot from the rear following the same tragjectory in reverse would have ended
up in the floor.

How could such a bullet following this new steeper trajectory have atered its course to strike
Governor Connally below the right armpit and exit below his right nipple as the Warren Commission
contends it did?

Even more curious is the fact that despite the inconsistencies of the Panel Report, it did not cite a
higher location for the "neck" wound.

Thus the Panel Report, the autopsy report, and Dr. Lattimer all offered different descriptions of the
President’ s wounds.

None of these questions were raised by Fred Graham. He did add that Burke Marshal, the
Kennedy family representative charged with deciding which "recognized experts’ will be admitted, was
also considering the requests of Dr. Cyril H. Wecht and Dr. John Nichols, "pathologists who have
written criticaly of the Warren Commission report,” and Dr. E. Forrest Chapman.

46. Interview of Dr. Lattimer by Long John Nebel—WNBC radio, Jan. 19, 1972



-19-

"Mr. Marshal said that in granting or denying permission, he would not consider whether
applicants were supporters or critics of the ‘Warren Report,” but only if they had a serious historical
purpose in seeing the material."

In 1964 Burke Marshall, then head of the Civil Rights Section of the Justice Department, showed a
keen interest in investigating how Malcolm X was financing his international travels aimed at bringing
the American racial question before the United Nations—an area which would hardly seem to be of
concern to the Civil Rights Division.*

It was reliably reported to me that the Lattimer story caused serious repercussions at the Times as a
result of atorrent of outraged letters from forensic experts and scholars astounded that Dr. Lattimer had
assumed the role of expert in a highly specialized field in which he had no competence, and that the
Times had lent him credibility with its uncritical reporting.

Possibly as a result of these letters or possibly because he was becoming somewhat skeptical
himself, Fred Graham telephoned Dr. Wecht in May 1972 to inquire as to the status of his application.

Dr. Wecht told Graham that Marshall had totally ignored repeated letters and telegrams seeking
either an approval or rejection of his application. According to Dr. Wecht, Fred Graham made at |east
two calls to Burke Marshall after hisinitial conversation with Wecht, and Graham applied at least some
degree of pressure upon Marshall to act upon Wecht' s application.

Whether or not the spectre of an article in The New York Times asking why the autopsy material
continued to be inaccessible helped to influence his decision is impossible to say, but in mid-June,
Burke Marshall approved Dr. Wecht’ s application.

Dr. Wecht spent two days at the National Archives on August 23 and 24, making a detailed study of
the photographs, X-rays, and related physical evidence. Because of the positive role Graham had
played, Wecht offered him an exclusive interview.

Wecht limited his discussion of his observations pending closer study and consultation and issuance
of adetailed report. He did discuss a "little flap" of loose scalp which "might have been an entrance or
exit wound," but which had never been mentioned before either by Dr. Lattimer or in the autopsy report
or in the Panel Report.

He aso disclosed that photographs of the top of the removed brain "disclose a sizeable foreign
object that could have been a flattened bullet fragment or a brain tumor.” This object was reported by
the Panel, but was not mentioned in the autopsy report or by Dr. Lattimer.

Wecht also reported that he had requested permission to examine the preserved brain of the
President (essentia to any thorough examination, and specifically necessary if the flattened object in
the brain was to be identified), as well as microscopic slides of tissue removed from the President’s
wounds (these can identify whether a wound is one of entrance or exit), but that these items, which
have never been studied, were denied him.

Wecht told Graham that he intended to write to Mr. Marshall asking him to lay all the questions to
rest by alowing him to again inspect the materials "plus the brain and microscopic slides of the
wounds, with ateam of experts, including aradiologist, a neurosurgeon, a firearms expert, a criminalist
and an examiner of questioned documents.”

Graham also interviewed Marshall who denied knowledge of the brain or other objects not in the
archives. He said that "They have no bearing on who killed the President.” He deplored Dr. Wecht’s
"chasing after parts of the President’s body because he hasn’t found any evidence that anything else

47. The Realist, February 1967, "The Murder of Malcolm X," by Eric Norden, p. 18



-20-

waswrong." He termed the probing "offensive,” and said "It is aterrible thing to do to that family."

Graham'’s story ran in the Sunday New York Times on August 27 on page 1. While the article
betrayed a degree of danting (e.g., "While [Dr. Wecht] was here last week, he was provided
transportation by the Committee to Investigate Assassinations, a Washington-based organization that
includes District Attorney Jim Garrison of New Orleans'), Graham nevertheless gave a very factual
recounting of hisinterview with Dr. Wecht.

Graham also did considerable background research and conducted a number of secondary
interviews in an effort to trace the history of the missing brain. What will transpire when Dr. Wecht
Issues his technical report detailing his findings, and whether Fred Graham follows up on Dr. Wecht's
request of Marshall that a second panel including Dr. Wecht and other experts be alowed to now
conduct a thorough examination of all the material remains to be seen.

Marshall has so far ignored the request.

The Timesand the King Case

On March 10. 1969 the official curtain closed on the assassination of Martin Luther King. James
Earl Ray pleaded guilty to a technical plea of murder "as explained to you by your lawyers,” and was
sentenced to 99 years in prison (Ray has aways maintained that he killed no one). Thus the State of
Tennessee, by an arrangement that had the advance blessings of the Federal Government, dispensed
with the formality of atrial for the accused assassin of Dr. King.

The next day a scathing editorial in the Times entitled "Tongue-Tied Justice,” denounced the
proceedings, calling "the aborted trial of James Earl Ray" a "mockery of justice® and "a shocking
breach of faith with the American people." The Times demanded to know, "Was there a conspiracy to
kill Dr. King and who was in it?' They demanded the convening of formal legal proceedings, by the
Federal Government if not the State.

But, for all its editorial eloguence the Times record on the King case once the "official" verdict was
in would be no better than it had been in the John F. Kennedy case (prior to the Ray tria the Times
reporting, particularly that of Martin Waldron, was excellent). Ray’s efforts to obtain a new trial and
his contention that he had been pressured into his plea were, and continue to be, amost completely
blacked-out by the Times.

March 1971 brought a challenge to the "official" contention that Ray had killed Dr. King and that
there had been no conspiracy. The challenge was a new book by Harold Weisberg, Frame-Up: The
Martin Luther King/James Earl Ray Case.

Frame-Up was the culmination of more than two years of investigation, legal action, and research.
Much of his evidence Weisberg obtained when he successfully sued the Justice Department for access
to the suppressed James Earl Ray extradition file. The suit resulted in a rare Summary Judgment
against the Justice Department (not news fit to print to the Times), and the release of official documents
which were exculpatory of Ray.

Thus Weisberg revealed that ballistics tests which failed to link Ray’s rifle with the crime were
misrepresented by the prosecution in the formal narration, implying the opposite by substituting the
word "consistent,” a meaningless word in ballistics terminology.

The alleged shot from the bathroom window would have required a contortionist, and tangible
evidence suggested that the shot had come from elsewhere. Numerous contradictions and conflict
impeached the testimony of the only alleged witness placing Ray at the scene.

Ray left no prints in the bathroom, or in another room where he was alleged to have rearranged
furniture, or in the car, he alegedly drove 400 miles after the slaying, or on parts of the rifle he would
have had to handle in order to fireit.

Persuasive evidence suggested that a bundle conveniently left behind in a doorway near the



-21-

rooming house and which contained the alleged assassination rifle and severa of Ray’s personal
effects, had actually been planted on the scene by someone other than Ray. Much more in Frame-Up
pointed toward a conspiracy in which Ray had served the role of "patsy."

The Times found no news fit to print in Frame- Up, though even Fred Graham had called Weisberg
a "painstaking investigator,” and Times reporter Peter Kihss had written lengthy and favorable articles
about two of his previous books.*®

Frame-Up was enthusiastically received at first. Publishers Weekly said: "This review can barely
suggest the detailed number of Weisberg's charges, speculations, freshly documented evidence and
revelations about the King murder. In two areas he is pure TNT: his attack on Ray’s lawyer, Percy
Foreman . . . and his sensational head-on assault on J. Edgar Hoover, the FBI and the government itself
for what he claims was the suppressing of official evidence indicating Ray was not alone in the King
assassination. . . . Weisberg has brought forth a blistering book."*°

Saturday Review said: "Evidence that Ray fired the fatal shot. There is none. . . . The reek of
conspiracy is on everything. Weisberg is an indefatigable researcher . . . he has pursued the facts. . . .
And they are facts that lay claim to the conscience of America.">°

The Chicago Sun Times said: "Waeisberg has dug up much material, some of it properly designated
as suppressed, that must give any reasonable and unprejudiced person pause.”>?

The Times of London in a news story on Frame-Up called
Weisberg "one of that small but impassioned group of authorities on recent American political
assassinations . . . Frame-Up is adetailed analysis of the entire process of Mr. Ray’ s arrest and trial. . . .
There isremarkably little evidence to connect Ray with the shot that killed Dr. King.">?

Frame-Up was reviewed in The New York Times Book Review on May 2, 1971 by John Kaplan.
The review began: "The silly season apparently is over so far as the critics of the Warren Commission
are concerned. . . . Now Harold Weisberg . . . hopes to repeat the triumph of his Whitewash series with
Frame-Up. ... Mr. Weisberg' s theory isthat James Earl Ray was merely a decoy, part of a conspiracy,
apparently . . . hisevidence is exiguous at best."

The review continued: "Mr. Weisberg's grasp of law is, to say the least, somewhat shaky (he is
described elsewhere as a chicken farmer). . . . Whether or not Ray fired the fatal bullet or merely acted
as a decoy does not influence the propriety of his guilty plea. In either case, he would be a murderer. . .
. A review such as this in which nothing favorable is said obviously prompts questions as to why one
might wish to read or, for that matter, to devote newspaper review space to the book. . . . Finally, one
might ask if Frame-Up tells us anything significant about the Martin Luther King assassination.
Regrettably, the answer isno. . . ."

Kaplan's review was nothing short of a persona attack upon Harold Weisberg which totally
ignored the contents of Frame-Up, and falsely implied that "newspaper stories’ were the basis of his
"exiguous' evidence.

An article on the front page of The Wall Sreet Journal, "How Book Reviews Make or Break

48. New York Times, December 8, 1966, p.40; July 9, 1967, p.51
49. Publishers' Weekly, February 1, 1971

50. Saturday Review, April 10, 1971

51. Chicago Sun Times, April 4, 1971

52. Times of London, June 5, 1971, p.4



-22-

Books—or Have No Impact,” described The New York Times Book Review as "generally considered the
most prestigious and influential review medium."®3 It described how a particularly poor review there
can discourage further reviews and cut off bookstore orders. Frame-Up received no further reviews,
and for all practical purposes the book was soon dead.

The Times capsule biography of the reviewer said that "John Kaplan teaches at Stanford Law
School and is author of Marijuana: The New Prohibition. It was inadequate, to say the least.

From 1957 to 1961 Kaplan served the Justice Department (against which Weisberg obtained the
Summary Judgment not mentioned in the Times review), first as a lawyer with the Criminal Division,
then as a special prosecutor in Chicago, and finally as an Assistant U.S. Attorney in San Francisco.

He wrote an article, "The Assassins,” which appeared in the Spring 1967 American Scholar. The
assassins John Kaplan was talking about were the critics of the Warren Report whom he characterized
as "revisionists," "perverse,” and "silly." He was also critical of Life's call for a new investigation and
the Times call for answers to unanswered questions. These, according to Kaplan, "contributed
relatively little in the way of enlightenment.”>*

In its original form "The Assassins' was considered so libelous by the legal counsel of The
American Scholar that the latter refused to publish it until Kaplan reluctantly agreed to revise it.>®
Kaplan's most recent venture, published the same week as his review of Frame-Up, was an article
written for the U.S. Information Agency (the official propaganda arm of the Government) entitled "The
Case of Angela Davis: The Processes of American Justice.">®

John Leonard, now editor of The New York Times Book Review, told me that he had been totally
unaware of Kaplan's background. He had received a letter from Mr. Weisberg, and its contents
distressed him. Leonard told me that "another editor" had assigned the book, but he implied that the
matter would be rectified on the letters page.>’ It was John Leonard, then a daily reviewer, whose
review of A Heritage of Slone had been edited because it was "excessively editorial."

Weisberg's letter received no reply, nor did a subsequent one addressed directly to Leonard seeking
some acknowledgment to the first, "if only to record that you did not consciously assign thisreview to a
man so saddled with irreconcilable conflicts.”

On May 29 the Times Book Review published but one letter dealing with the Kaplan review—that a
strongly worded denial of afootnote unrelated to the Ray case in which Weisherg said, in the context of
discussing press coverage, that in 1966 the book reviewer of the Washington Post had been ordered not
to review Whitewash after he read it and decided on afavorable review. Kaplan chose to quote it out of
context as an example of how, in Kaplan’s words, Weisberg thought he was being picked on.

Geoffrey Wolff, who had been Book Review Editor of the Washington Post in 1966, vociferously
denied the footnote in a letter which the Times, in total disregard of publishing ethics, chose to publish
without sending Weisberg a copy so that he could respond. Weisberg was not permitted to quote his
dated contemporaneous notes of his meetings with Wolff and a letter he had written Wolff in August
1966, and readers of the Times were given only Wolff’'s version of what had occurred, leaving them

53. The Wall Street Journal, June 9, 1971, p.1

54. American Scholar, Spring 1967, p.302

55. Telephone conversation with Mary Moore Maloney, Man. Ed. of The American Scholar—August 18, 1971
56. USIA Byliner—L-5/71 -F- 111 May, 71 IPS/PO/OISETH—May 5& 6, 197

57. Telephone conversation with John Leonard—May 5, 1971



-23-

with the impression that there was only one version.

Thus the Times assigned a biased reviewer who was permitted to misrepresent Frame-Up’s contents
and to quote a tangential footnote completely out of context as an exercise in personal invective against
Weisberg. This was followed by the publication of only one letter which compounded the defamation
of the Kaplan review.

This train of events suggests that the Times never intended anything less than to kill Frame-Up and
discredit Weisberg.

Following the appearance of Wolff’s letter, John Leonard told me that it had been published at that
time because it had been set in type while others had not been, but that a"full page round-up" of letters
dealing with the Kaplan review would be published "in about three weeks."®

Weisberg's letter responding to the published Wolff letter received no reply from the Times and
was never published. The full page round-up never appeared. Instead on August 29, 17 weeks after the
Kaplan review and 12 weeks after the publication of the Wolff letter—after Frame-Up was aready
dead—Weisberg's original letter (which Leonard told me he had just received when | spoke to him on
May 5) was published in the Times Book Review along with a self-serving reply by Kaplan, who was
permitted the traditional right of reply that the Times had previously denied Weisberg.

Weisberg wrote John Leonard: "l think you owe me . . . more than this too late, too little, too
dishonest feebleness. . . . You have my work, which stands, as it must, alone. You have my detailed
and lengthy letters, which remain undenied by anyone, unanswered by you. Y ou have enough to show
that the Times and John Leonard will at least make an effort to be decent and honorable. Will you?"

For the first time Weisberg received areply. Leonard s response read in full: "Apparently everyone
in the c%téntry is without honor except you. | don’t think we have anything useful to say to one
another."

The Times and the RFK Case

If many were unsatisfied with the "official" facts about the assassination of President Kennedy and
Dr. King, there seemed little reason to doubt that Senator Robert F. Kennedy had fallen victim to the
deranged act of a single sick individual—until the publication of Robert Blair Kaiser's RF.K. Must
Diel

Kaiser is an established and respected reporter and a former correspondent for Time magazine. His
previous reporting had won him a Pulitzer Prize nomination and an Overseas Press Club Award for the
best magazine reporting in foreign affairs.

He signed on with the Sirhan defense team as an investigator. In the course of his studies and
investigations he became the chief repository of knowledge in the case and the bridge between the
defense attorneys and the psychiatrists probing the motivations of Sirhan Sirhan. Kaiser was to spend
close to 200 hours with Sirhan, and that exposure together with his researches were to convince him
that there had been a conspiracy.

Kaiser was unimpressed with the investigations turned in by the Los Angeles Police Department
and the FBI He felt that they were predisposed to the conclusion that no conspiracy existed, and they
were consequently unwilling to pursue leads in that direction.

58. Telephone conversation with John Leonard—June 1, 1971

59. Letter from John Leonard to Harold Weisberg—dated Sept. 9, 1971



-24-

Thus when the "girl in the polka-dot dress’ seen with Sirhan just before the assassination was not
turned up, the authorities concluded that she did not exist despite overwhelming evidence to the
contrary. Nor was a zealous effort made to locate or thoroughly investigate certain acquaintances of
Sirhan who could not be regarded as above suspicion.

Kaiser became perplexed by Sirhan’s notebooks in which he had often repeatedly written his name,
and in which several pages bore the similarly repeated inscription "RFK must die" aways
accompanied by the phrase "Please pay to the order of Sirhan.”

Sirhan had no recollection of these writings, nor did he recall firing at Senator Kennedy.

On the night of the assassination Sirhan had behaved oddly. He was observed staring fixedly at a
teletype machine two hours before the assassination, and he did not respond when addressed by the
teletype operator. Several bystanders could not loosen the vice-like grip or sway the seemingly frozen
arm of Sirhan when he began firing. After the shooting it was reported that his eyes were dilated, and
he was described as extremely detached during the all-night police interrogation. In the morning he
was found shivering in his cell.

Dr. Bernard L. Diamond. the chief psychiatrist for the defense, decided upon the use of hypnosis on
Sirhan. His subject proved so susceptible that Diamond concluded that Sirhan had likely been
frequently hypnotized before. Under hypnosis Sirhan proved adept at the same type of automatic
writing that appeared in his notebooks.

Given apen and paper he filled an entire page with his name, continuing to write even at the end of
the page. Instructed to write about Robert Kennedy he wrote "RFK must di€" repeatedly until told to
stop. Under hypnosis Sirhan recalled his previous notebook entries which had been made in a trance-
like state induced by mirrorsin his bedroom.

The hallways of the Ambassador Hotel were also lined with mirrors. Dr. Diamond programmed
Sirhan to climb the bars of his cell like a monkey, but to retain no memory of the instructions. Upon
awakening Sirhan climbed the bars of his cell "for exercise." Hypnosis produced an interesting side-
effect on Sirhan. Upon emerging from a hypnotic state he would suffer chills—just as he had the
morning after the assassination.

Dr. Diamond became convinced that Sirhan had acted in a dissociated state, unconscious of his
actions, the night he allegedly killed Senator Kennedy. He concluded that Sirhan had programmed
himself like arobot. Kaiser reached a dlightly different conclusion. If Sirhan had programmed himself,
he reasoned, why did he retain no recollection of the programming or the shooting. Furthermore, when
asked under hypnosis if others had been involved, Sirhan would go into a deeper trance in which he
could not reply or he would block—hesitating for along period before giving a negative reply.

Kaiser's research turned up several case-histories in which a suggestible individual had actually
been programmed by a skilled hypnotist to perform illegal acts with no recollection of either the deed
or the programming, including a relatively recent case in Europe in which a man convicted of murder
was later acquitted when a suspicious psychiatrist succeeded in deprogramming him with the result that
the programmer was convicted in his stead. Kaiser felt that Sirhan, too, had been programmed and his
memory blocked by some kind of blocking mechanism.

RF.K Must Die!, which was aso not "news fit to print" was reviewed in The New York Times Book
Review on November 15, 1970 by Dr. Thomas S. Szasz. Kaiser was described as a " conscientious and
competent reporter,” but the review totally ignored the contents of the book, the reviewer preferring to
expound upon his own philosophy that it is "absurd” to judge Sirhan’s act in any context other than the
fact that he had committed the act, because in courtroom psychiatry "facts are constructed to fit
theories."

Dr. Szasz also expounded upon his faith in capital punishment as a deterrent to crime and upon
several other irrelevancies. Only one sentence of the review addressed Kaiser’s premise: "And Kaiser



-25.-

uncritically accepts Diamond's theory of the assassination ‘that Sirhan had—by his automatic
writing—jprogrammed himself exactly like a computer is programmed by its magnetic tape . . . for the
coming assassination.”"

Dr. Szasz completely misrepresented the thesis of the book he was reviewing, for Kaiser explicitly
disagreed with Dr. Diamond. Dr. Szasz' review gave no hint that Kaiser had postulated a conspiracy.
Robert Kaiser wrote me: "My narrative of the facts, most of which have been hidden from the public,
cried out for areopening of the case by the authorities. That was news and Dr. Szasz ignored it."%

Assigning Dr. Thomas Szasz to review RF.K. Must Die! was like assigning Martha Mitchell to
review Senator Fulbright’s The Arrogance of Power. Kaiser’'s book was largely a psychiatric study of
Sirhan and a narrative of the psychiatric nature of the defense strategy (Sirhan had definite paranoid-
schizophrenic tendencies).

Dr. Szasz is generdly regarded as the most controversial figure in the psychiatric profession, for he
contends that mental illness is a myth, and he is irrevocably opposed to the use of psychiatry in the
courtroom. Hisviews are so controversial that The New York Times Magazine devoted an entire article
to them.%* Dr. Szasz' philosophy regarding courtroom psychiatry and menta illness precluded in
advance an objective review.

The relationship existing between Dr. Szasz and Dr. Diamond (who Kaiser describes as "the only
hero in my book"®%), moreover, should have further disqualified Dr. Szasz, for their views diametrically
oppose one another, and the two men have faced each other in public debate.

Dr. Diamond is a leading expert on and advocate of the legal concept known as "diminished
capacity,” a psychiatric defense. In the October 1964 California Law Review Dr. Diamond reviewed
one of Dr. Szasz’ books. A quote of the opening lines of that review illustrates sufficiently well the
enmity existing between the two:

"Law, Liberty and Psychiatry is an irresponsible, reprehensible, and dangerous book. It is
irresponsible and reprehensible because the author must surely know better. It is a dangerous book
because its author is clever, brilliant and articulate—the book reads well and could be most convincing
to the intelligent, but uncritical reader.”

Kaiser cogently summed up the Szasz review: "An honest review of my book, pro or con, one that
would have dealt with the facts | revealed and the issues | raised, could have been a valuable service to
the large reading public that depends on the Times Book Review. From a purely personal viewpoint, it
made the difference for me; instead of being a bestseller, my book was only a modest success—not
because the reviewer made a successful attack on my thesis, but because he simply ignored it."%3

One of the confusing facts in the Robert Kennedy case is that the fatal bullet entered behind the left
ear and was fired from only about an inch away, afact that was attested to by the massive powder burns
the weapon produced around the wound. Sirhan was several feet in front of Senator Kennedy. It was
generally assumed that Kennedy had fallen in Sirhan’s direction, receiving the wound as he fell, but
events of the past summer have challenged this theory.

On May 28, 1971 Los Angeles attorney Barbara Warner Blehr chalenged the qualifications of

60. Letter from Robert Kaiser to the author—dated August 9, 1971
61. New York Times Magazine, October 3, 1971, "Normality Is A Square Circle or a Four Sided Triangle," by Maggie Scarf
62. Letter from Robert Kaiser, op. cit.

63. Ibid



-26 -

DeWayne Wolfer, acting head of the LAPD Crime Lab, in an effort to block his permanent
appointment. Her challenge included declarations by three ballistics experts aleging that Wolfer had
violated the four precepts of firearms identification when he testified at Sirhan’s trial that Sirhan’s gun
and no other was involved in the shooting of Kennedy and two other persons on the scene.

Ms. Blehr charged that Wolfer's testimony established that three bullets introduced in evidence
were fired not from Sirhan’s gun but from a second similar gun which, through evidence in the case on
June 6, 1968 "was reportedly destroyed by the LAPD . . . in July, 1968." She charged that a second
person with agun similar to Sirhan’s had also fired shots at Senator Kennedy.

Ms. Blehr’s charges resulted in the convening of a grand jury which ultimately found that serious
guestions concerning the integrity of exhibits in the Sirhan case were raised as a result of handling of
the evidence by unauthorized persons while in the custody of the Los Angeles County Clerk’s office.
District Attorney Busch claimed that the confusion was the result of a clerical error made in labeling an
envelope containing three bullets test-fired from Sirhan’s gun by Wolfer. He claimed that Ms. Blehr's
charges also contained serious errors, but he did not specify them.

Meanwhile there still seems to be a strong question as to whether the ballistics markings on al of
the bullets match up. Retired criminologist William Harper viewed two of the bullets, one taken from a
second victim and the other removed from Kennedy’s neck. He stated that he could find "no individual
characteristics in common between these two bullets.”

The Los Angeles Times has given each of these developments large play, and a summary article on
August 8, 1971 by L.A. Times staff writer Dave Smith ran on page 1 and continued onto pages 8, 9 and
10, taking up approximately 125 column inches. By the same token these developments have been
amost totally blacked-out by The New York Times. Then National Editor, Gene Roberts, told me that
he could not explain why these developments had received so little coverage, claiming ignorance of
them—a situation for which he acknowledged there was little excuse. He suggested that | contact
Wallace Turner, a reporter with the Los Angeles bureau whom Roberts said was familiar with the
Robert Kennedy case.%*

| wrote instead to the L.A. bureau chief, Steven V. Roberts, suggesting that a policy decision was
responsible for the blackout. He replied that "the questions were of the most tentative and flimsy
character” which "just did not merit doing a full-scale investigation." Roberts wrote that he had told
New York (meaning the National desk) "to use whatever they wanted that was run by the wire services,
but that | was not going to do anything myself. . . ."

| wrote again asking why these events were not news simply because the Times had not investigated
them, and also asking why the L.A. Bureau had reported on Sirhan’'s efforts to block publication of
RF.K. Must Diel, but saw nothing newsworthy in the book or its revelations when it was published.
He replied: "As | told you the first time, we have to set priorities here. We can report only a small
percentage of the many stories that come our way every day. | have decided that the controversy over
the Sirhan bullets is not substantial enough to warrant my time, when there are so many other things to
worry about. | appreciate your concern, but | think that’s about all | have to say on the matter." %6

One must wonder, should the controversy over the Sirhan bullets prove substantial after all, how the

64. Telephone interview with Gene Roberts—Sept. 29, 1971
65. Letter From Steven V. Roberts to the author—dated Dec. 29, 1971

66. Lettersfrom Steven V. Roberts to the author—dated Jan. 21, 1972



-27-

Times will explain to its readers that other priorities demanded that previous developments were not
"news fit to print."

Only The New York Times can answer why they have for nine years maintained a consistent policy
of literary assassination of literature and deliberate management of news suggesting that three of the
greatest crimes of the 20th century may, despite "official” findings to the contrary, be yet unsolved.

But the unassailable fact is that in the process they have acted as little less than an unofficial
propaganda arm of the Government which has maintained so staunchly—and in the face of al evidence
to the contrary, great and trivial—that assassinations in the United States are inevitably the work of
lone demented madmen.

Justice Hugo Black in his concurring opinion in the Supreme Court decision favoring The New York
Times in the case of the Pentagon Papers said, "Only a free and unrestrained press can effectively
expose deception in government. And paramount among the responsibilities of a free press is the duty
to prevent any part of the Government from deceiving the people. . . ."

Far from preventing deception in the case of political assassinations, the Times has practiced it, and
in the process defrauded its readers and violated every ethic of professional and objective journalism.

The greatest tragedy is that the Times indeed is America’'s newspaper of record. As was
demonstrated with the Pentagon Papers it wields the power to command international headlines. Along
with The Washington Post,it is read daily by statesmen and bureaucrats in the nation’s capitol. It
appears in every foreign capitol and in 11,464 cities around the world.®’

Yet it seemsall too evident that the "newsfit to print” is often little more than propaganda reflecting
the biases and preconceptions of the Publisher and editors of The New York Times.

daveus rattus

yer friendly neighborhood ratman

KOYAANISQATSI

ko.yan.nis.gatsi (from the Hopi Language) n. 1. crazy life. 2. life
inturmoil. 3. life out of balance. 4. life disintegrating.
5. astate of life that calls for another way of living.

67. Talese, op. cit., p.89



