
US Thinktanks Give Lessons in Foreign Policy 
Brian Whitaker reports on the network of research institutes 

whose views and TV appearances are supplanting all 
other experts on Middle Eastern issues 

19 August 2002 
The Guardian 

A  little-known  fact  about  Richard  Perle,  the  leading  advocate  of  hardline  policies  at  the
Pentagon, is that he once wrote a political thriller. The book, appropriately called Hard Line,
is set in the days of  the cold war with the Soviet Union. Its hero is a male senior official at
the Pentagon, working late into the night and battling almost single-handedly to rescue the
US from liberal  wimps  at  the  state  department  who  want  to  sign  away  America’s  nuclear
deterrent in a disarmament deal with the Russians. 

Ten years on Mr Perle finds himself  cast in the real-life role of  his fictional hero -- except
that the Russians are no longer a threat, so he has to make do with the Iraqis, the Saudis and
terrorism in general. 

In real life too, Mr Perle is not fighting his battle single-handed. Around him there is a cosy
and cleverly-constructed network of  Middle East "experts" who share his neo-conservative
outlook  and  who  pop  up  as  talking  heads  on  US  television,  in  newspapers,  books,
testimonies to congressional committees, and at lunchtime gatherings in Washington. 

The network centres on research institutes -- thinktanks that attempt to influence government
policy and are funded by tax-deductible gifts from unidentified donors. 

When he is not too busy at the Pentagon, or too busy running Hollinger Digital -- part of the
group that publishes the Daily Telegraph in Britain -- or at board meetings of the Jerusalem
Post,  Mr  Perle  is  "resident  fellow"  at  one  of  the  thinktanks  --  the  American  Enterprise
Institute (AEI). 

Mr Perle’s close friend and political ally at AEI is David Wurmser, head of its Middle East
studies  department .  Mr  Perle  helpfully  wrote  the  introduction  to  Mr  Wurmser’s  book,
Tyranny’s Ally: America’s Failure to Defeat Saddam Hussein. [summary, full text] 

Mr Wurmser’s wife, Meyrav, is co-founder, along with Colonel Yigal Carmon, formerly of
Israeli military intelligence -- of  the Middle East Media Research Institute (Memri), which
specialises  in  translating  and  distributing  articles  that  show Arabs  in  a  bad  light.  She  also
holds  strong  views on leftwing Israeli  intellectuals,  whom she regards as a  threat  to  Israel
(see "Selective Memri", Guardian Unlimited, August 12, 2002). 

Ms  Wurmser  currently  runs  the  Middle  East  section  at  another  thinktank  --  the  Hudson
Institute ,  where  Mr  Perle  recently  joined  the  board  of  trustees.  In  addition,  Ms  Wurmser
belongs to an organisation called the Middle East Forum. 



Michael  Rubin ,  a  specialist  on  Iran,  Iraq  and  Afghanistan,  who  recently  arrived  from  yet
another  thinktank,  the Washington Institute for  Near East  Policy,  assists Mr Perle and Mr
Wurmser at AEI. Mr Rubin also belongs to the Middle East Forum. 

Another  Middle  East  scholar  at  AEI  is  Laurie  Mylroie,  author  of  Saddam  Hussein’s
Unfinished War Against America, which expounds a rather daft theory that Iraq was behind
the  1993  World  Trade  Centre  bombing.  When  the  book  was  published  by  the  AEI  Perle
hailed it as "splendid and wholly convincing". 

An  earlier  book  on  Iraq,  Saddam  Hussein  and  the  Crisis  in  the  Gulf which  Ms  Mylroie
co-authored with Judith Miller, a New York Times journalist, became the New York Times’s
No 1 bestseller. 

Ms Mylroie and Ms Miller both have connections with the Middle East Forum. Mr Perle, Mr
Rubin ,  Ms  Wurmser ,  Ms  Mylroie  and  Ms  Miller  are  all  clients  of  Eleana  Benador ,  a
Peruvian-born linguist who acts as a sort of  theatrical agent for experts on the Middle East
and terrorism, organising their TV appearances and speaking engagements. 

Of  the  28  clients  on  Ms  Benador’s  books ,  at  least  nine  are  connected  with  the  AEI ,  the
Washington Institute and the Middle East Forum. 

Although these three privately-funded organisations promote views from only one end of the
political  spectrum, the amount  of  exposure that  they get  with  their  books,  articles  and TV
appearances is extraordinary. 

The Washington Institute, for example, takes the credit for placing up to 90 articles written
by its members -- mainly "op-ed" pieces -- in newspapers during the last year. 

Fourteen of  those appeared in  the Los Angeles Times,  nine in New Republic,  eight  in  the
Wall Street Journal, eight in the Jerusalem Post, seven in the National Review Online, six in
the Daily Telegraph, six in the Washington Post, four in the New York Times and four in the
Baltimore  Sun.  Of  the  total,  50  were  written  by  Michael  Rubin .  Anyone  who  has  tried
offering op-ed articles to a major newspaper will appreciate the scale of this achievement. 

The  media  attention  bestowed  on  these  thinktanks  is  not  for  want  of  other  experts  in  the
field. American universities have about 1,400 full-time faculty members specialising in the
Middle  East.  Of  those,  an estimated 400-500 are experts  on some aspect  of  contemporary
politics  in  the  region,  but  their  views  are  rarely  sought  or  heard,  either  by  the  media  or
government. 

"I  see  a  parade  of  people  from these institutes  coming  through as  talking  heads  [on  cable
TV].  I  very  seldom  see  a  professor  from  a  university  on  those  shows,"  says  Juan  Cole,
professor of history at Michigan University, who is a critic of the private institutes. 

"Academics  [at  universities]  are  involved  in  analysing  what’s  going  on  but  they’re  not
advocates, so they don’t have the same impetus," he said. "The expertise on the Middle East
that exists in the universities is not being utilised, even for basic information." 



Of course, very few academics have agents like Eleana Benador to promote their work and
very few are based in Washington -- which can make arranging TV appearances, or rubbing
shoulders with state department officials a bit difficult. 

Those  who  work  for  US  thinktanks  are  often  given  university-style  titles  such  as  "senior
fellow", or "adjunct scholar", but their research is very different from that of universities -- it
is entirely directed towards shaping government policy. 

What  nobody  outside  the  thinktanks  knows,  however,  is  who  pays  for  this  policy-shaping
research.  Under  US  law,  large  donations  given  to  non-profit,  "non-partisan"  organisations
such as thinktanks must be itemised in their annual "form 990" returns to the tax authorities.
But the identity of donors does not need to be made public. 

The AEI, which deals with many other issues besides the Middle East, had assets of $35.8m
(23.2m) and an income of $24.5m in 2000, according to its most recent tax return. It received
seven donations of $1m or above in cash or shares, the highest being $3.35m. 

The Washington Institute, which deals only with Middle East policy, had assets of  $11.2m
and an income of  $4.1m in 2000. The institute says its donors are identifiable because they
are also its trustees, but the list of trustees contains 239 names which makes it impossible to
distinguish large benefactors from small ones. 

The smaller Middle East Forum had an income of less than $1.5m in 2000, with the largest
single donation amounting to $355,000. 

In  terms  of  their  ability  to  influence  policy,  thinktanks  have  several  advantages  over
universities. To begin with they can hire staff  without committee procedures, which allows
them to build up teams of researchers that share a similar political orientation. 

They  can  also  publish  books  themselves  without  going  through  the  academic  refereeing
processes required by university publishers. And they usually site themselves in Washington,
close to government and the media. 

Apart from influencing policy on the Middle East, the Washington Institute and the Middle
East Forum recently launched a campaign to discredit university departments that specialise
in the region. 

After  September  11,  when  various  government  agencies  realised  there  was  a  shortage  of
Americans  who  could  speak  Arabic,  there  were  moves  to  beef  up  the  relevant  university
departments. 

But Martin Kramer, of the Washington Institute, Middle East Forum and former director of
the  Moshe  Dayan  Centre  at  Tel  Aviv  university,  had  other  ideas.  He  produced  a  vitriolic
book Ivory Towers on Sand, which criticised Middle East departments of universities in the
US. 

His  book  was  published  by  the  Washington Institute  and  warmly  reviewed in  the  Weekly
Standard,  whose editor,  William Kristol,  was  a  member  of  the  Middle  East  Forum along



with Mr Kramer. "Kramer has performed a crucial service by exposing intellectual rot in a
scholarly field of capital importance to national wellbeing," the review said. 

The Washington Institute is considered the most influential  of  the Middle East thinktanks,
and  the  one  that  the  state  department  takes  most  seriously.  Its  director  is  the  former  US
diplomat, Dennis Ross. 

Besides publishing books and placing newspaper articles, the institute has a number of other
activities that for legal purposes do not constitute lobbying, since this would change its tax
status. 

It holds lunches and seminars, typically about three times a week, where ideas are exchanged
and political networking takes place. It has also given testimony to congressional committees
nine times in the last five years. 

Every  four  years,  it  convenes  a  "bipartisan  blue-ribbon  commission"  known  as  the
Presidential  study  group,  which  presents  a  blueprint  for  Middle  East  policy  to  the
newly-elected president. 

The institute makes no secret of  its extensive links with Israel, which currently include the
presence of two scholars from the Israeli armed forces. 

Israel is an ally and the connection is so well known that officials and politicians take it into
account when dealing with the institute. But it would surely be a different matter if  the ally
concerned were a country such as Egypt, Pakistan or Saudi Arabia. 

Apart from occasional lapses, such as the publication of Mr Kramer’s book, the Washington
Institute typically  represents the considered, sober  voice of  American-Israeli  conservatism.
The  Middle  East  Forum  is  its  strident  voice  --  two  different  tones,  but  mostly  the  same
people. 

Three prominent figures from the Washington Institute -- Robert Satloff (director of policy),
Patrick  Clawson (director  of  research)  and Mr Rubin (prolific  writer,  currently  at  AEI)  --
also belong to the forum. 

Daniel Pipes, the bearded $100,000-a-year head of the forum is listed as an "associate" at the
institute, while Mr Kramer, editor of the forum’s journal, is a "visiting fellow". 

Mr Pipes became the bete noire of  US Muslim organisations after writing an article for the
National  Review in  1990  that  referred  to  "massive  immigration  of  brown-skinned  peoples
cooking strange foods and not exactly maintaining Germanic standards of hygiene". 

Since  he  usually  complains  vigorously  when  the  words  are  quoted  outside  their  original
context, readers are invited to view the full article at www.danielpipes.org. He is also noted
for  his  combative  performances  on  the  Fox  News channel,  where  he  has  an  interesting
business  relationship.  Search  for  his  name  on  the  Fox  News  website  and,  along  with
transcripts  of  his  TV  interviews,  an  advert  appears  saying  "Daniel  Pipes  is  available  thru
Barber & Associates, America’s leading resource for business, international and technology



speakers since 1977". 

The Middle East Forum issues two regular publications, the Middle East Quarterly and the
Middle  East  Intelligence  Bulletin,  the  latter  published  jointly  with  the  United  States
Committee for a Free Lebanon. 

The  Middle  East  Quarterly describes  itself  as  "a  bold,  insightful,  and  controversial
publication".  Among  the  insights  in  its  latest  issue  is  an  article  on  weapons  of  mass
destruction that says Syria "has more destructive capabilities" than Iraq, or Iran. 

The Middle East Intelligence Bulletin, which is sent out by email free of  charge -- but can
never-the-less  afford  to  pay  its  contributors  --  specialises  in  covering  the  seamy  side  of
Lebanese and Syrian politics. The ever-active Mr Rubin is on its editorial board. 

The Middle East Forum also targets universities through its campus speakers Bureau -- that
in  adopting  the  line  of  Mr  Kramer’s  book ,  seeks  to  correct  "inaccurate  Middle  Eastern
curricula  in  American education",  by  addressing "biases"  and "basic  errors"  and providing
"better  information"  than students  can get  from the many "irresponsible"  professors  that  it
believes lurk in US universities. 

At a time when much of the world is confused by what it sees as an increasingly bizarre set
of  policies  on  the  Middle  East  coming  from  Washington,  to  understand  the  neat  little
network outlined above may make such policies a little more explicable. 

Of course these people and organisations are not the only ones trying to influence US policy
on  the  Middle  East.  There  are  others  who  try  to  influence it  too  --  in  different  directions.
However,  this  particular  network  is  operating  in  a  political  climate  that  is  currently
especially receptive to its ideas. It is also well funded by its anonymous benefactors and is
well organised. Ideas sown by one element are watered and nurtured by the others. 

Whatever outsiders may think about this, worldly-wise Americans see no cause for disquiet.
It’s just a coterie of  like-minded chums going about their normal business, and an everyday
story of political life in Washington. 

Guardian Unlimited © Guardian Newspapers Limited 2002 
Reprinted for Fair Use Only. 

http://www.ratical.org/ratville/CAH/PerleIsSrc.html 


